Proudový motor
PBS TJ100 představuje nejúspěšnější produkt motorového portfolia PBS Velká Bíteš. Jubilejní tisící kus směřoval na asijský trh. Motor se prosadil i na náročném severoamerickém trhu, kde představuje pohonnou jednotku malého proudového letounu SubSonex společnosti Sonex Aircraft. Primární obchodní uplatnění představuje trh cvičných letajících terčů.
Počátky vývoje
Počátky vývoje proudových motorů PBS se datují do roku 2001, kdy bylo třeba zajistit nový výrobní program jako náhradu za skončenou produkci přístrojů pro projekt letounu L-159 od Aero Vodochody.
Motor vyniká kompaktností, nízkou hmotností, spolehlivostí a nízkou spotřebou paliva i oleje. Všechny motorové agregáty s výjimkou zapalování jsou integrovány na motoru. Zkoušky prvního funkčního vzorku byly zahájeny v roce 2002. Následujícího roku se podařilo uzavřít první kontrakt a od roku 2004 zahájit sériové dodávky španělské firmě INTA, která motor zastavěla do létajícího terče. Postupným vývojem vznikla řada variant motoru, které byly přizpůsobeny konkrétnímu zákaznickému projektu. Vývojem motoru se podařilo mj. zvýšit tah z původně projektovaných 1000 N na 1200 N., živostnost z 50 h na 300 h a rozšířit letovou obálku na 10 km. Průběžně byly vyvinuty další verze motoru, jako např. verze bez samostatného olejového systému nebo verze pro opakované přistání do slané vody (FADEC).
Montáž motoru
Tato jednotka řídí a kontroluje bezpečný chod motoru včetně jeho nastartování, udržování požadovaných otáček, korekci maximálních otáček podle nasávané teploty a teploty spalin. Dále se motor sestává ze startér generátoru, zapalování a ze zdrojové jednotky s měničem DC-DC pro potřeby dodávky výkonu do palubní sítě až 750 W. K nejnáročnějším dílcům dodávaným z divize přesného lití patří odlitky oběžných a rozváděcích kol. Jedná se o technicky velice náročné odlitky pracující za teplot až 880 °C. Tato kola se odlévají ze speciální niklové slitiny IN 713LC.
Zkoušení motoru
Každý nově vyrobený motor musí projít základní výrobní zkouškou, kde se provádí záběh motoru. Dále má tato zkouška za cíl ověřit, zda motor splňuje základní technické požadavky a odhalit případné nedostatky z výrobního a montážního procesu. Pokud motor tyto požadavky splňuje, následuje přejímací zkouška. Účelem této zkoušky je zjistit, zda se motor předložený k přejímací zkoušce shoduje s typovým provedením a odpovídá požadavkům stanoveným pro daný typ motoru. Pokud motor vyhoví, následuje jeho konzervace a balení a může být odeslán k finálnímu uživateli.
Létající laboratoř
Pro zajištění letových zkoušek motoru pořídila PBS kluzák L-13 Blaník, který byl pod dohledem Úřadu civilního letectví (UCL) přestavěn na tzv. létající laboratoř. Letoun byl vybaven měřící aparaturou pro záznam motorových dat. V roce 2008 dosáhl větroň Blaník úctyhodného výškového rekordu. Při testování startovatelnosti a funkčnosti motoru v nadmořských výškách vystoupal (po odpoutání od vlečného letadla) výšky 9 700 m. Letové zkoušky přinesly řadu cenných dat, které byly využity při následující certifikaci motoru u evropské agentury pro bezpečnost letectví EASA. Ta byla ukončena v roce 2014, kdy motor PBS TJ100 obdržel typový certifikát jako pomocná pohonná jednotka pro větroně.
Přizpůsobení se zákazníkovi
V současné době je motor PBS TJ100 nabízen v šestnácti základních verzích. Schopnost pružně reagovat na zákaznické požadavky a motor přizpůsobit konkrétní aplikaci se pozitivně odráží v jeho prodejnosti. Zajímavou a nejnovější modifikací je tzv. „námořní“ varianta motoru, která umožňuje opakované použití pro přistání ve slané vodě.