Milan Touš, vedoucí obchodně ekonomického úseku Velvyslanectví ČR v Dillí. (Článek převzat z interního časopisu Ozvěny)
S velkým zájmem jsem si přečetl jedno z posledních čísel firemního čtvrtletníku První brněnské strojírny Velká Bíteš (PBS). Jsem rád, že jsem dostal příležitost podělit se s jeho čtenáři o své dojmy z dosavadního působení PBS v Indii a o některé postřehy související s obchodními příležitostmi na tomto obrovském, avšak zároveň obtížně přístupném trhu.
Když jsem se před čtyřmi lety připravoval na vyslání do Indie ve funkci obchodního rady, našel jsem v podkladových materiálech o působení českých firem na indickém trhu o společnosti PBS pouze stručnou zmínku. Šlo o zájem indického letectva o pomocnou energetickou jednotku (APU) Safír 5K/G MI pro vrtulníky Mi-17. Již v Indii jsem pak velice rychle navázal kontakt s pracovníky PBS a naše písemná i telefonická komunikace postupně nabírala na intenzitě.
Tradiční české značky Indové velmi dobře znají
Některé české firmy těží v Indii ze znalosti tradičních značek a z dobrého povědomí o kvalitních výrobcích ještě z dob Československa. V Indii dobře znají značku Škoda a často se zde automaticky domnívají, že vše se slovem Škoda v názvu je součástí jednoho holdingu. Jednou jsem dokonce musel nejmenovanému indickému podnikateli oponovat a vysvětlovat mu, že americká společnost Skoda Construction Inc. nemá s Českem nic společného.
Možná vás také překvapí, že výrobce a prodejce obuvi Baťa je některými lidmi v Indii považován za indickou společnost. Před pár lety byla v Dillí pojmenována po tomto velikánovi československé průmyslové historie jedna z nových stanic metra.
Jméno PBS Velká Bíteš si svou cestu do širšího povědomí v Indii teprve hledá. Ovšem Indové, kteří tuto českou společnost znají, k ní od počátku chovají velký respekt a projevují značný zájem o spolupráci.
Velký zájem o produkty PBS
Na obranném veletrhu DefExpo v roce 2018 se zástupci indických ozbrojených složek aktivně zajímali právě o produkci PBS, což není zcela běžné. V Indii jsou zákazníci naopak zvyklí, že aktivita musí vycházet ze strany prodávajícího, a je spíše obvyklé, že se jim dodavatelé neustále až vnucují. Stejně tak jsem při prezentaci několika českých firem na Konfederaci indického průmyslu zaznamenal zcela jednoznačně největší zájem o spolupráci s PBS. Zástupce jedné indické společnosti, která působí v letectví a v obranném průmyslu, mě před časem vehementně přesvědčoval, že právě oni mohou být pro společnost PBS nejlepším obchodním partnerem v Indii.
Obranný průmysl se v posledních letech otevřel soukromým firmám, které jsou aktivnější než velké státní společnosti a hledají nové příležitosti ve spolupráci se zahraničními partnery. Technologicky vyspělé výrobky mají v Indii velkou šanci na úspěch. Za všechny bych uvedl příklad českého výrobce radarů Eldis, jehož systémy dnes pokrývají bezmála 90 % vzdušného prostoru Indie. Přitom díky velikosti druhé nejlidnatější země světa je každý takový obchodní úspěch pro jakoukoliv českou společnost mimořádně významný. Velvyslanectví České republiky v Dillí si nejen váží zájmu PBS o Indii, ale především dělá vše proto, aby se tato česká společnost rovněž stala další vlajkovou lodí českého exportu na místním trhu. PBS má přitom již nyní šanci navázat na úspěšné dodávky APU Safír.
Milan Touš, vedoucí obchodně ekonomického úseku Velvyslanectví ČR v Dílí