PRACUJTE V TÝMECH S NAŠIMI ODBORNÍKY

PBS.TopImage.Btn.Scroll

Ing. Růžička Miroslav, Ph.D.
vedoucí oddělení výpočtů



Za úspěchem leteckých motorů z Velké Bíteše stojí řada skvělých odborníků z různých strojírenských oborů. Cesta ke skvěle funkčním turbínovým motorům s parametry, které určují světové trendy, začíná v nenápadné kanceláři vývojového oddělení divize letecké techniky. Za dveřmi do kanceláře se nachází království teoretické a praktické aerodynamiky a termodynamiky, kterému aktuálně vládne zpoza počítačových monitorů zpravidla plných čísel, tabulek a křivek, Ing. Miroslav Růžička, Ph.D.

Mirku, co tě přivedlo do PBS?

Od malička jsem měl zájem o vše, co souviselo s letectvím. I proto jsem zamířil na brněnské VUT, kde jsem studoval na Leteckém ústavu obor Stavba letadel. Klíčový okamžik pro mé další směřování přišel na takzvaném Dni firem, kde mě upoutal stánek PBS Velká Bíteš. Hledali nové pracovníky do vývoje, práce vypadala zajímavě. Absolvoval jsem vstupní pohovor a byl přijat. To bylo v roce 2008. Teď, po čtrnácti letech, toho rozhodnutí rozhodně nelituji.



Na jaké pozici jsi tady v Bíteši začínal?

Začal jsem zde pracovat na problematice aerodynamiky průtočných částí proudových motorů a v zásadě se této problematice věnuji dodnes. Za tuto kontinuitu jsem velmi rád, protože v naší branži je stále co se učit a kam se posouvat. V posledních létech se věnuji především aerodynamickým návrhům kompresorových stupňů. Od září tohoto roku navíc působím v roli vedoucího oddělení Výpočty, takže vlastně pode mne spadají jak výpočty aerodynamické, tak i pevnostní.

 

V PBS tedy pracuješ už více než 14 let, co se ti tu nejvíce líbí?

Důvodů proč se mi v „Pébéesce“ líbí, je celá řada. Především je to různorodost úkolů, na kterých zde pracujeme. Pro mě je navíc velmi podstatné, že v podniku této velikosti mohu být u projektu doslova od první čárky, prvního výpočtu, až k prvotní zkoušce finálního výrobku. To je něco, co mě stále fascinuje a co u velkých korporátních výrobců prostě není možné. Tady jsme součástí celého vývoje, máme přistup ke každému jeho stupni až do okamžiku, kdy se motor poprvé nastartuje na zkušebním stavu a my dostaneme první výsledky testů.


 



Miroslav Ruzicka

Co považuješ v poslední době za největší úspěch Tvého oddělení?

Pravděpodobně je to oblast vývoje axiálních kompresorů. Společně s kolegyní jsme přibližně před pěti léty navázali na práci jednoho z bývalých kolegů a dnes mají naše axiální kompresory skutečně světové parametry. Považuji to za obrovský úspěch a současně se všichni s napětím těšíme na nový motor PBS TJ200, který bude tuto technologii využívat.

Dnes ale patří mezi Tvé úkoly nejen práce s čísly, ale z pozice vedoucího oddělení také trochu manažerské práce.
Co vidíš jako svůj největší úkol v této oblasti?

Jsem přesvědčen, že po personální stránce potřebuje naše práce stabilitu a mojí snahou tedy je vybudovat dlouhodobě stabilní personální obsazení oddělení. Tým lidí, který potáhne za jeden provaz je v našem oboru velice důležitý, proto nemám rád slova „nadřízený“ nebo „podřízený“, prostě všichni jsme kolegové na jedné lodi. Současně je důležité, aby se noví kolegové, zejména absolventi, dobře zapracovali, aby je to takzvaně chytlo, neboť začátek na novém pracovišti je vždy důležitý. Je to zpravidla kritický okamžik, kdy se potká akademická a výrobní praxe.




Co bude případné nové příchozí čekat?

Tak jako vždy v naší práci to bude spousta výzev, a to je na tom právě to krásné. Nadále se budeme věnovat kompresorům, optimalizaci difuzorů a oběžných kol, celkovému zvyšování účinnosti kompresorového stupně, to vše ale při zachování dostatečného rozsahu stabilní práce. Zaškolení v naší práci je dlouhé, a s trochou nadsázky by se dalo říct, že nikdy nekončí – vzdělávat se člověk v tomto oboru musí už napořád. Je to práce perspektivní, protože v dané oblasti vždy bude kam se posouvat a co rozvíjet.



Přečtěte si další příběhy našich odborníků