Proudových motorů PBS TJ100 jsme navrhli, modifikovali, vyrobili, smontovali, otestovali a prodali již 900

Tři měsíce po gratulacích k 900. vyrobenému Safíru 5K/G MI na Divizi letecké techniky (DLT) máme dalšího gratulanta, a to proudový motor PBS TJ100. Na světových trzích se dlouhodobě uplatňuje především díky své kvalitě, spolehlivosti a flexibilním zákaznickým modifikacím.
Proudových motorů PBS TJ100 jsme navrhli, modifikovali, vyrobili, smontovali, otestovali a prodali již 900
Vývoj motoru PBS TJ100 s tahem 1 000 N započal na DLT v roce 2001, kdy bylo zapotřebí zajistit nový výrobní program jako náhradu za skončenou produkci přístrojů pro projekt L-159. Tehdejší ředitel divize Ing. Katolický využil svých dlouholetých konstruktérských zkušeností z vývoje pomocných energetických jednotek a tehdy ještě na klasickém prkně navrhl a rozdetailoval první verzi proudového motoru. Termodynamické výpočty motoru a návrh kompresoru zajistil Ing. Ivan Brunovský, CSc, s návrhem startér-generátoru, čerpadel a elektroniky pomohl Čestmír Havránek a návrh lopatkování turbíny provedl externista Ing. Zdeněk Mrázek. Na projektu se dále podílel tým konstruktérů, výpočtářů, zkušebních techniků a dalších pracovníků divize. 
Koncepce motoru byla zvolena univerzální, umožňující jeho využití jak pro civilní potřeby, tak i pro vojenské aplikace v různých typech bezpilotních prostředků. Kromě zapalování a stop ventilu je kompletní příslušenství integrováno na motoru, což zjednodušuje jeho zástavbu. Motor vyniká především kompaktností, nízkou hmotností, spolehlivostí, rozsahem startovací obálky a nízkou spotřebou paliva i oleje.

Zkoušky prvního funkčního vzorku byly zahájeny v roce 2002. První sériový motor byl dodán v roce 2004 španělskému výrobci cvičných terčů, firmě INTA. Pro další rozšíření na jiné aplikace, bylo požadováno zvýšení tahu a užitných vlastností motoru při zachování jeho zástavbových rozměrů. Počátkem roku 2012 byl tedy zahájen vývojový projekt, jehož cílem bylo zlepšení termodynamických a provozních parametrů motoru. Konkrétně se jednalo o zvýšení tahu z 1 000 na 1 300 N, životnosti z 50 h na 300 h, snížení měrné spotřeby paliva a rozšíření letové obálky z 8 na 10 km. Poslední letové testy jednoho z našich zákazníků prokázaly v loňském roce bezproblémovou funkčnost motoru dokonce do výšky 11,5 km. Poslední inovací, kterou v těchto týdnech na divizi dokončujeme je bezolejová verze motoru, mazaná pouze příměsí oleje v palivu. Cílem této modifikace je snížení hmotnosti motoru, jeho výrobních nákladů a potažmo ceny, čímž se zvýší jeho konkurenceschopnost. 
900 ks dodaných motorů za 15 let jeho existence je v této kategorii turbínových pohonných jednotek velmi dobré číslo. Motor si průběžně našel své zákazníky ve Španělsku, Číně, Rusku, USA, Spojených arabských emirátech, Saudská Arábii, Vietnamu, Pákistánu, Izraeli, Německu, Itálii, Maďarsku, Srí Lance a Austrálii.

Věříme, že nejen stávající motor PBS TJ100, ale i jeho modifikované verze a další typy našich proudových motorů budou na trhu stejně úspěšné a že o podobných kulatých sériových číslech produktů DLT budeme psát stále častěji.