cz

PBS navštívili její dodavatelé Thales, MESIT a Jihostroj i zástupci ruských výrobců vrtulníků

První brněnská strojírna (PBS) vyrobila letos v říjnu již 1000. pomocnou energetickou jednotku (APU) Safír 5K/G MI. Ta je určena pro ruské vrtulníky Mi-8, Mi-17 a Mi-171, které jsou ve své kategorii světově nejúspěšnější. V rámci oslav tohoto významného milníku v produkci PBS uspořádala setkání se svými stěžejními partnery. Závod ve Velké Bíteši navštívili její hlavní dodavatelé Thales, MESIT asd a Jihostroj i ruští výrobci vrtulníků, mj. ze závodů v Moskvě, Kazani a Ulan-Ude.

PBS navštívili její dodavatelé Thales, MESIT a Jihostroj i zástupci ruských výrobců vrtulníků
Pomocné energetické jednotky (APU) Safír z PBS jsou v různých konfiguracích zastavěny v několika typech civilních i vojenských vrtulníků. Konkrétně Safír 5K/G MI funguje v ruských vrtulnících Mi-8, Mi-17 a Mi-171, které patří mezi nejúspěšnější vrtulníky na světě co do počtu prodaných kusů i počtu zemí, v nichž létají (více než 60 zemí).
APU Safír našly své uplatnění také v několika typech lehkých proudových cvičných letounů. Příkladem může být L-159 ALCA nebo letoun L-39 Albatros, který patří mezi nejrozšířenější cvičné proudové letouny na světě. Aktuálně se PBS podílí na vývoji několika systémů u nové generace tohoto letounu s označením L-39NG.

1000. Safír 5K/G MI a 20 let spolupráce s ruskými výrobci vrtulníků

APU Safír 5K/G MI byla vyvinuta pro vrtulníky Mi-17 z předchozí verze, která byla původně určena pro český letoun L-610. Protože projekt L-610 se nakonec neuskutečnil, vznikla APU s velmi dobrými parametry, která v roce 1999 získala i potřebné certifikace, ale neměla žádnou aplikaci. Příležitost pro její uplatnění se ale objevila ve stejném roce na výstavě MAKS v Moskvě, kde se zástupci PBS setkali se zástupci výrobců ruských vrtulníků MIL Moscow a vrtulníkového závodu v Kazani. Ruská strana tehdy hledala náhradu za dosavadní APU vrtulníků Mi-17. Šlo o zajištění startovatelnosti do výšky 6000 m, což byl požadavek čínského zákazníka. Rok poté byla s ruskou stranou podepsána smlouva na první dodávku APU k certifikaci, která byla do Ruska dodána v roce 2001.

Letos v říjnu PBS dosáhla významného milníku ve své produkci, když po 20 letech od prvního setkání s ruskými výrobci vrtulníků vyrobila Safír 5K/G MI se sériovým číslem 1000. Při této příležitosti uvítala ve svém závodě nejvýznamnější partnery v tomto segmentu, kterým prezentovala přímo v praxi svůj vývoj i výrobu. Mezi hosty z řad dodavatelů PBS byli zástupci francouzské společnosti Thales, která PBS dodává generátory pro pomocné energetické jednotky, i českých firem MESIT asd a Jihostroj. Z ruských partnerů se oslav zúčastnili zástupci Moskevského vrtulníkového závodu M. L. Mila, Kazaňského vrtulníkového závodu, Ulan-udského leteckého závodu, Tulpar Aero Group a AirTaxi-Service.

Možnosti vývoje APU pro nové zástavby

PBS disponuje technologickým zázemím, vývojovými i testovacími kapacitami a je otevřena příležitostem modifikace APU pro nové aplikace a zástavby. APU PBS jsou vhodné především pro civilní a vojenské vrtulníky, cvičná lehká proudová letadla nebo business jets. Uskutečnitelné jsou i aplikace v pozemní vojenské technice či v námořních aplikacích.
Během aerokosmického salonu MAKS 2019 byl firmou Aircraft Industries představen záměr zahájení vývoje nového čtyřicetimístného letounu, který bude vycházet z původně československého projektu L-610 z LET Kunovice. Přítomní zástupci ministerstev průmyslu a obchodu České republiky a Ruské federace deklarovali připravenost vývojový projekt kofinancovat. PBS je připravena na projektu L-610 spolupracovat dodávkami APU i systému klimatizace. Koneckonců pro L-610 již PBS v 90. letech vyvinula APU Safír 5K/G, ze které Safír 5K/G MI vychází.