PBS se představí na dnech NATO. Součástí programu bude legendární kluzák Blaník osazený českým proudovým motorem

13. 09. 2019
V příštím týdnu se v Ostravě uskuteční Dny NATO a Dny Vzdušných sil AČR. Jde o největší bezpečnostní přehlídkou v Evropě. Akce se zúčastní také První brněnská strojírna Velká Bíteš (PBS), jež více než 50 let vyvíjí a vyrábí leteckou techniku, kterou dodává do celého světa. Na dnech NATO bude proto k vidění také slavný československý cvičný větroň L-13 Blaník. Ten je experimentálně vybaven proudovým motorem PBS TJ100, který kompletně vyvinula a vyrobila PBS.
PBS se představí na dnech NATO. Součástí programu bude legendární kluzák Blaník osazený českým proudovým motorem
Dny NATO v Ostravě a Dny Vzdušných sil AČR jsou největší bezpečnostní přehlídkou v Evropě. Mottem akce je „Naše bezpečnost není samozřejmost a bez bezpečnosti není prosperita“, a proto je jejím hlavním cílem prezentovat široké veřejnosti co nejpestřejší škálu prostředků, kterými disponuje Česká republika a její spojenci na poli zajišťování bezpečnosti. Hlavní program, který se odehrává na Letišti Leoše Janáčka Ostrava se skládá z prezentace těžké vojenské, policejní i záchranářské techniky, dynamických ukázek výcviku speciálních jednotek, leteckých ukázek a prezentace výzbroje, výstroje a vybavení útvarů.

PBS brzy vyrobí již 1000. proudový motor PBS TJ100
Jedním ze stěžejních produktů PBS jsou proudové motory určené hlavně pro bezpilotní létající prostředky (UAV). Vývoj prvního proudového motoru PBS TJ100 byl v PBS zahájen v roce 2001. Zkoušky prvního funkčního vzorku proběhly v roce 2002 a první sériový motor PBS TJ100 byl dodán v roce 2004 španělskému výrobci cvičných terčů, firmě INTA. Za 15 let dalšího vývoje uskutečnila PBS řadu dalších inovací, např. zvýšení tahu z 1 000 na 1 300 N, prodloužení životnosti z 50 h na 300 h, snížení měrné spotřeby paliva a rozšíření letové obálky z 8 na 10 km. To vše při zachování zástavbových rozměrů motoru. PBS TJ100 navíc existuje již ve více než 20 modifikacích. Tou poslední je bezolejová verze motoru, mazaná pouze příměsí oleje v palivu. Do konce letošního roku PBS vyrobí a dodá motor PBS TJ100 s výrobním číslem 1000.
V loňském roce PBS završila vývoj hned dvou nových proudových motorů určených převážně pro UAV. Jde o PBS TJ80 a PBS TJ150, který vznikl náročnými konstrukčními úpravami úspěšného motoru PBS TJ100. Výsledkem je proudový motor s vyšším tahem při zachování hmotnosti a průměru slabší verze.

Větroň L-13 Blaník s proudovým motorem
V rámci Dnů NATO PBS předvede svůj nejúspěšnější proudový motor PBS TJ100. Součástí programu bude totiž také přelet legendárního kluzáku LET L-13 Blaník, který je opatřen právě tímto motorem kompletně vyvinutým a vyrobeným ve Velké Bíteši. Slavný československý cvičný větroň L-13 Blaník v loni oslavil 60 let a za dobu své existence se dočkal nejen širokého rozšíření do celého světa, ale také řady různých experimentálních modifikací. K těm nejzajímavějším patří právě experimentální zástavba proudovým motorem PBS TJ100. Větroň L-13 Blaník tak umožnil testování motorů v letových podmínkách, což pomohlo při vývoji pokročilých verzí proudového motoru PBS TJ100.