cz

PBS slaví úspěch! 1000 vyrobených a dodaných APU Safír 5 K/G MI

První brněnská strojírna Velká Bíteš (PBS) sériově dodává již 18 let pomocné energetické jednotky (APU) Safír 5K/G MI pro ruské vrtulníky Mi-8, Mi-17 a Mi-171. Od počátku spolupráce s ruskými výrobci vrtulníků však letos uplynulo už 20 let, jelikož první kontakt se uskutečnil na aerokosmickém salonu MAKS 1999. V říjnu tohoto roku byl vyroben tisící kus tohoto vůbec nejprodávanějšího finálního produktu PBS. Počátky vývoje jednotky Safír 5K/G MI ale sahají až do roku 1969. 
PBS slaví úspěch! 1000 vyrobených a dodaných APU Safír 5 K/G MI
PBS vyvíjí a vyrábí leteckou techniku již více než 50 let. Jedná se o turbínové pohonné jednotky, pomocné energetické jednotky (APU) a klimatizační systémy (ECS) pro různé typy letounů a vrtulníků. PBS je jednou z pouhých 4 firem na světě, která vlastní certifikát na vývoj, výrobu a údržbu (DOA, POA a MOA) APU od evropské agentury EASA. Stávající konfigurace APU z produkce PBS garantují možnost nepřetržitého provozu až 6 hodin a ve výkonové kategorii do 100 kW patří ke světové špičce. Celkově již bylo realizováno téměř 6 000 zástaveb pomocných energetických jednotek PBS.

Historie Safíru

Počátky vývoje Safír 5K/G MI sahají až do roku 1969, kdy společnost Aero Vodochody požádala PBS o převzetí vývoje generátoru vzduchu od společnosti Microturbo pro letoun L-39, v té době se začal vyvíjet první Saphir s označením 5. Po zavedení sériové výroby letadel L-39 došlo na úvahy o možné instalaci výkonnějšího motoru a možnosti rekonstrukce generátoru vzduchu na pomocnou energetickou jednotku. V roce 1980 byl proto zahájen vývoj pomocné energetické jednotky s označením Safír 5M. Do vývoje bylo zapojeno kromě PBS několik dalších dodavatelů (Mesit, VÚES Brno a Jihostroj).

V roce 1977 požádal závod Let Kunovice PBS o vývoj pomocné energetické jednotky pro projektovaný letoun L 610 pro 40 cestujících. S ohledem na technické požadavky bylo třeba provést změny oproti předchozí verzi Safír 5M a tak se začalo pracovat na vývoji APU Safír 5K. Celkem bylo vyrobeno 25 ks jednotek, z toho bylo 12 prototypů pro certifikační a letové zkoušky. Jednotka Safír 5K obdržela od Státní letecké inspekce souhlas s použitím výrobku pro civilní letectví v červnu 1994.

Vývoj letounu L 610 však nebyl zakončen certifikací a letoun se bohužel nedostal do sériové výroby. Tyto potíže měla vyřešit varianta L 610G, pro kterou byla potřeba úprava APU Safír 5 K. V roce 1999 proto vznikla nová varianta APU Safír 5 K/G, která byla úspěšně certifikována. Ani letoun L 610G nicméně nebyl certifikován a nedošlo k sériové výrobě kvůli problémům s financováním projektu. Vznikla tak APU, která sice vynikala skvělými parametry, ale zatím bohužel neměla žádné uplatnění.

Pomocná energetická jednotka se skvělými parametry

V roce 1999 proběhlo na výstavě MAKS první setkání s pracovníky konstrukční kanceláře Mil a pracovníky výrobního závodu z Kazaně, kteří projevili zájem o APU vyvinutou v PBS. V březnu roku 2000 byly v PBS podepsány základní technické požadavky. Jednotka dostala nové označení Safír 5 K/G MI a byla dodána k letovým zkouškám do Kazaně v roce 2001. Po úspěšných podnikových a vojskových zkouškách následovaly zkoušky u finálního zákazníka v Číně. Zkoušky byly prováděny ve vysokohorském prostředí v Tibetu. Nejvýše položené letiště mělo nadmořskou výšku 6300 m.

Safír 5K/G MI se sériovým číslem 1000

Díky celosvětovému úspěchu ruských vrtulníků řady Mi, které jsou na prvním místě co do počtu prodaných kusů i zemí, ve kterých létají (více než 60 zemí), oslavila PBS významný milník ve své produkci. V říjnu 2019 vyrobila již 1000. kus APU Safír 5K/G MI.
 

Neustálé vylepšování parametrů

PBS dlouhodobě investuje do vývoje modernizace svých produktů. Díky tomu se jí například u jednotky Safír 5K/G MI daří kontinuálně zvyšovat intervaly do generální opravy a tím zvyšovat její konkurenceschopnost.  Pro vrtulník Ansat pak vyvinula zcela nový startér generátor EMG-200, který byl také k vidění na MAKS 2019. Pro nový typ vrtulníku Mi-171A2 PBS vyvinula klimatizační systém ECS M1V, který umí současně chladit i vyhřívat jak kokpit, tak i nákladový prostor vrtulníku.
 

Přednosti pomocných energetických jednotek PBS

  • více než 50 let zkušeností v letectví a obraně
  • téměř 6 000 dodaných APU
  • ověřeno v náročných klimatických a environmentálních podmínkách
  • špičkové parametry, kompaktní rozměry
  • flexibilita při vývoji dle požadavků zákazníků
  • vlastní vývoj, výroba a testování APU
  • certifikace EASA a dalších světových certifikačních autorit
  • dodávky komplexních řešení, např. APU + ECS