Pilot, který proměnil svou lásku k létání v úspěšnou kariéru

Bob Carlton byl 28 let profesionálním pilotem leteckých přehlídek a obdržel Art Scholl – pamětní cena a cena Billa Barbera za letecká vystoupení, dvě z nejprestižnějších ocenění v oboru aviatických vystoupení pro veřejnost.
Pilot, který proměnil svou lásku k létání v úspěšnou kariéru
Začal se účastnit leteckých akrobatických vystoupení v roce 1993 na svém Salto kluzáku, a má za tul dobu na kontě přes 750 leteckých dnů, ve dne i v noci, ve Spojených státech, Kanadě a Austrálii. Bob vždy věděl, že bude létat. Jeho matka říká, že když mu byly asi 4 roky, našla ho na vrcholu ledničky, s rozpaženýma rukama připraven seskočit a létat. Jako mladý chlapec, měl Bob opakující se sny o pádu z vysokého útesu, jen rozpřáhnout ruce a sletět na přistání. Svůj první model letadla navrhl, když mu bylo 8 let. Po 28 let pracoval Bob v národní laboratoři s některými z nejlepších vědců a inženýrů v zemi. Tam se naučil hodně dovedností, které později použil v pilotním umění, stejně jako v letecké designu.

Kdy jsi poprvé letěl a jak si se cítil?
Když mně bylo 19, koupil jsem opotřebovaný starý závěsný kluzák přes inzerát za 50 dolarů a učil se létat. Ten pocit, kdy se na rogalu opustíte pevnou půdu byl podobný jako v mých létacích snech. Bylo to úžasné.

Na jakých typech leteckých prostředků a helikoptér jsi létal a která zkušenost je nejcennější?
Létal jsem na rogalu z mnoha hor ve Spojených státech a Mexiku. Sletěl jsem na rogalu z horkovzdušného balónu a v roce 1986 jsem uletěl na rogalu přes 100 mil a také získal pilotní licenci. O pár let později jsem objevil větroně, které se nakonec stali ústředním pilířem mojí dráhy leteckého akrobata. Před lety jsem také získal licenci na vrtulníky. Plachtění na větroních a rogalech v mých leteckých dovednostech převažuje, ačkoli létání s vrtulníkem nabízí unikátní letecký zážitek.

Co pro tebe znamená létání? Kdybys nebyl pilotem, o jakou jinou profesi nebo vášeň bys usiloval?
Létání bylo mojí součástí celý život. Nedokážu si představit, čím jiným bych se zabýval, když ne navrhovat, stavět jedinečná letadla a létat v nich.

Jak důležitý je motor vašeho letadla, zatímco děláte akrobacii?
Moje cesta k proudovému motoru, který bude pohánět letadlo začalo z nutnosti. Můj kluzák pro aviatická vystoupení měl obrovská omezení. Potřeboval jsem vlečné letadlo a vlečného pilota na každý letecký den. To byl problém na mnoha místech po celé zemi. Mým první řešením bylo, že jsem koupil dvojplošník Skybolt a používal jej jako vlečné letadlo. Také jsem postavil přívěs, který mohl uvézt dvojplošník Skybolt i kluzák Salto. Dobrý přítel, Mike Stogner, se k mé cestě připojil jako můj tažný pilot. Zažili jsme mnoho skvělých dobrodružství, nicméně logistika dvou letadel a dvou pilotů na leteckých show byla náročná. Objevil jsem proudové motory pro letecké modely. Namontoval jsem dva z nich kluzák Alisport a předváděl akrobacii v tomto letadle po několik let. Fungovaly docela dobře, ale motory „hraček“ nikdy nebyly dost dobré na tento úkol. Vždy jsem bral dva náhradní motory a při několika příležitostech, je vyměnil během akrobatického vystoupení, když některý motor selhal. Také neměli dostatečný výkon pro program, který jsem chtěl předvádět. O několik málo let později jsem objevil motor PBS TJ100. Motor TJ100 úplně změnil nejen mojí leteckou show, ale také můj život.

Co bys řekl o motoru z PBS, kterým je tvoje letadlo vybaveno s? Jakým způsobem to formovalo tvůj výkon?
Motor PBS TJ100 byl „gamechanger“. Nyní jsem měl motor s veškerou silou, kterou jsem potřeboval k představení skvělé nízko-úrovňové akrobatické show a bezporuchovostí na kterou jsem se mohl spolehnout v každé situaci. Ať už bylo horko nebo zima, déšť nebo slunce, motor TJ100 to vždycky zvládl. Inspirován mým vystoupením na letecké show na EAA AirVenture v Oshkosh, Sonex Aircraft upravili svůj SubSonex pro použití TJ100 (jejich zkušenosti s jiným výrobcem pohonných jednotek nebyly dobré).  Stal jsem se zkušebním pilotem pro SubSonex a nakonec to přidal do mého repertoáru leteckých show. Instalovali jsme také zatahovací motory TJ100 do řady dalších kluzáků. V roce 2018 jeden z našich zákazníků na větroni poháněném TJ100 předehnal všechny v on-line soutěži kurýrů (OLC) na mezinárodní soutěži. Dostáváme mnoho dotazů ohledně používání TJ100 pro jiné typy letadel a můžu upřímně prohlásit, že TJ100 vždy nabídce lepší výkon nežli je uváděn.

Máš ještě nějaké sny, které bys sis chtěl v létání splnit?
Pořád mám spoustu nápadů na jedinečná letadla, chtěl bych létat na Jack-packu vlastní konstrukce a kdo ví, možná do vesmíru.

Jak pandemie COVID-19 ovlivnila tvůj život?
Stále hledám nová dobrodružství. Protože jsme vůbec nevystupovali na žádné letecké show v roce 2020 kvůli panice související s COVID-19, cítil jsem, že se potřebuji naučit něco nového. Takže jsem začal skákat s padákem. Před několika týdny jsem získal licenci typu A, těšíme se na průzkum nového světa skydivingu.
Samozřejmě, většina z toho, co jsem dosáhl, by nebyla možná bez podpory Laurie, která je mojí manželkou již 37 let. Jsme skvělý tým a být na špici vývoje malých proudových letadel je naprostým vyvrcholením našich životů.
Chci poděkovat společnosti PBS za jejich motor TJ100 a podporu.



Rozhovor: Kateřina Urbanová, ACE